Voorbereidingen

In meerdere reisverslagen hebben we proberen uit te leggen wat onze drive is achter het reizen. Marc Floris geeft een mooie omschrijving waarin we ons kunnen vinden.
Waarom op reis:

Reizen
Reizen is mensen ontmoeten.
Reizen is van gedachten wisselen met al die mensen.
Reizen is voortdurend de confrontatie met jezelf.
Reizen is loslaten en vasthouden tegelijk van alles wat je je in je eigen leven hebt gemaakt.
Reizen is indrukken en ervaringen opdoen die je visie op al wat je vergaard hebt doet wankelen, bevestigen of verliezen.
Reizen is boeiend, zo boeiend dat je er verslaafd aan kunt raken.
Reizen is ook de grenzen van je kunnen tegenkomen en de grenzen van je niet-kunnen overschrijden.
Reizen is dingen in jezelf ontdekken die al die tijd in sluimertoestand aanwezig waren en zich nu in volle hevigheid manifesteren.
Reizen is begrip en onbegrip die elkaar in een moordend tempo afwisselen.
Maar vooral blijkt reizen letterlijk en figuurlijk je grenzen verleggen en je te leren dat alles van verschillende standpunten uit beleefd wordt omdat je op verschillende punten standhoudt.
Reizen verkleint je. De eindeloze verten dwingen bescheidenheid af. Je bent maar nietig en tijdelijk in dit universum. De enige plek waar je zeker bent van jezelf, zijn in je gedachten, maar met het verstrijken van de kilometers blijken deze ook aan veranderingen onderhevig.
Reizen vergroot je. Het lijkt of alles inclusief jezelf onder een vergrootglas ligt. Wat in de normale wereld tegenvallers en meevallers zijn, worden nu misére en the ultimate high. Je opmerkzaamheid voor de omgeving is maximaal, je leeft nu, bij de minuut. Je beleving is intens. Staat open voor alles. Bewust van je vrijheid, maar ook van je verantwoordelijkheid.
Reizen – Wat kan er niet over gezegd worden? Laat een ding duidelijk zijn: Dit word geen vakantie! Reizen is werken. Iedere dag weer opnieuw, werken aan vervoer, voedsel en water, een slaapplaats en geld. Als je alle obstakels, ziektes, dieven, profiteurs en afpersers met gezond verstand hebt omzeild wacht je na die vééls te lange busrit, die onverwachtse uitnodiging van die lokale familie om te blijven eten, dát uitzicht, het mazzeltje van het laatste ticket of het (bijna) schone bed! Of gewoonweg het privé-paradijs waar je een week blijft hangen en helemaal niets doet. Heerlijk
Reizen is iets wat je moet leren. Er is geen Lonely Planet voor. En misschien maar goed ook: life’s a journey, not a guided tour ! En als de ontdekkingsreis zijn ontknoping nadert, en je je geen raad meer weet met je haatliefde verhouding jegens je geplande vertrekdatum, dan sta je met fysiek lege handen, maar wel met een rugzak vol onbetaalbare herinneringen klaar om de confrontatie aan te gaan met “the real world”, waar niet veel mensen verder kijken dan de motorkap van hun leasewagen lang is? Vergis je niet, dat hoort er keihard bij. Thuiskomen is één van de moeilijkere, zo niet het moeilijkste van reizen. De draad weer oppikken en weer meedoen.
Uit: Reizen, door Marc Floris

Waarheen?
We reizen via de oostkust naar Zuid Afrika en via de westkant weer naar Nederland. Daarna willen we de rest van de wereld gaan bereizen. Wij maken bewust niet een gedetailleerde planning omdat je flexibel moet blijven. We maken per land een lijstje met highlights en bekijken onderweg wel welke wij gaan en kunnen bezoeken.

Documenten

Carnet de Passage

Het Carnet de Passage is een douane document dat er voor zorgt dat je geen invoer en geen uitvoer belasting betaald of terug gevraagd hoeft te worden. Er zijn landen waar ze niet naar een carnet vragen als je binnenkomt. Maar soms is dit wel verplicht en kun je problemen krijgen bij vertrek uit een land. Bij de ADAC op de site is een overzicht van de landen waar het verplicht is en waar het aangeraden wordt af te stempelen. Advies is om zowel bij de aangeraden landen als bij de verplichte landen in en uit te laten stempelen.
Bij elke bank kan men contact opnemen met Trade Services in Utrecht. Daar weten ze precies hoe e.e.a. geregeld moet worden. De bedoeling is bij je eigen vestiging het standaardformulier in te vullen voor de aanvraag van een bankgarantie en daar voeg je het formulier van de ADAC aan toe. Dat setje wordt naar Trade Services gestuurd die het in orde maken met de bank in Duitsland, welke op zijn beurt weer de garantie geeft aan de ADAC.
Het Carnet de Passage is een jaar geldig na afgifte. Verlengen kan niet. Je moet een nieuwe aanvragen (en betalen) en laten opsturen. Met beide carnets moet je dan naar de douane (bij een grensovergang) en daar het oude carnet laten uitstempelen en het nieuwe carnet laten instempelen. Dan kun je het oude carnet terugsturen.

Internationaal rijbewijs
Het internationaal rijbewijs is aan te vragen bij de ANWB. Het is 1 jaar geldig.

Internationaal kentekenbewijs
Het internationaal kentekenbewijs (carte gris) is aan te vragen bij de ANWB.

Verzekering
De Mercedes verzekeren buiten het groene kaart gebied heeft geen zin omdat de verzekering daar niet uitkeert. Het is echter wel mogelijk (en wenselijk) om een verzekering aan de grens te regelen. Voor sommige landen is dit per land apart maar er zijn ook verzekeringsgebieden. Zo heb je de Gele (Comesa Yellow card), Bruine (Ecowas Carte brune), Oranje (Orange card) en Rose (Pink Card). Als er meerdere landen aan gedaan worden binnen een regio is het soms gemakkelijker om voor meerdere landen tegelijk een verzekering af te sluiten. Dit is echter niet altijd goedkoper.
Voor jezelf heb je een ziektekostenverzekering. Als je ingeschreven blijft in Nederland ben je verplicht je ziektekostenverzekering aan te houden. Hier bovenop moet je een globetrotterverzekering afsluiten omdat je normale verzekering lang niet alles vergoedt als je voor langere tijd in het buitenland verblijft (kijk in de voorwaarden). Als men zich uit laat schrijven uit Nederland (emigreert) dan kun je de ziektekostenverzekering opzeggen en alleen een globetrotterverzekering afsluiten (wel één die de medische kosten ook dekt). Het grote voordeel hiervan is dat het heel veel geld scheelt.

Medisch
Al onze inentingen hebben we gehaald in Venlo bij de GGD. Hier zijn ze gespecialiseerd in vaccinaties en adviezen voor verre reizen. We zijn ruimschoots van te voren begonnen.

– Gele koorts (tien jaar geldig)
– DTP (tien jaar)
– Hepatitus B 1, 2, 3
– Buiktyphus
In de Mercedes hebben we ook: verschillende verbandtrommels, een blusdeken, ORS, Norit, reispillen, paracetamol, eigen spuiten en naalden, infuusset, latex handschoenen, allerlei pijnstillers, diverse antibiotica en andere medicamenten.
Het is altijd belangrijk om met een huisarts of GGD te overleggen wat je allemaal mee zou moeten nemen. In ons geval was informatie die wij van andere websites hebben gehaald ook niet meer actueel.