Scandinavië 2002
Op 4 juni zijn we met twee campers vertrokken voor 5 weken Scandinavië samen met Frans, Riëtte en hun dochter Meis. Tijdens een koffiepauze langs de autobaan ontdekken we dat de camper van Frans en Riëtte koelvloeistof lekt. De radiateur bleek lek te zijn. De Politie was zo vriendelijk om ons te verwijzen naar een Mercedes garage in een voorstad van Bremen. Er werd een nieuwe radiateur besteld en de volgende morgen werd deze direct gemonteerd. We hebben op het parkeerterrein voor de garage overnacht. De pechvogels kregen een heerlijk ontbijt aangeboden in de kantine van de garage. Een lekker ontbijtje van 350 euro! Wij hebben het wat zuiniger aan gedaan.
We zijn direct verder gereden naar Putgarden en daar de veerboot genomen naar Roden in Denemarken. Het was vanwege de harde wind een onstuimige overtocht. De overtocht duurde 45 minuten. Op het eiland Møns een camping opgezocht om te overnachten. De beroemde krijtrotsen Møns Kilt bekeken. De volgende morgen met de veerboot van Helsingør naar Helsingborg. Een overtocht van 20 minuten.
In Astdorp overnacht op een parkeerplaats midden in het stadje. Het bleek een nationale feestdag te zijn en ‘s avonds was er een optocht. Iedereen liep in klederdracht mee. De volgende dag hebben we meerdere glasfabrieken bezocht. We kregen een rondleiding en kon zien hoe het glas werd geblazen. Er waren ook winkels bij waar je het met de mond geblazen glaswerk kon kopen. Ze maakte prachtige dingen, helaas was dit erg duur en boven ons budget. We werden de volgende dag door de politie aan gehouden omdat we geen licht aan hadden. In Scandinavië is het verplicht om ook overdag met licht aan te rijden. We kwamen er met een waarschuwing vanaf.
In Kalmar hebben we het stadscentrum en het kasteel bekeken. In Vimmerbij bij het Astrid Lindgrens Vørd (een pretpark gebaseerd op de verhalen van Astrid Lindgren) een plekje op de parkeerplaats gevonden. Hier stonden meerdere campers om te overnachten. Omdat het zo’n mooi weer was konden we tot laat buiten zitten. De volgende morgen zijn Frans, Riëtte, Meis en Chantel naar het pretpark gegaan. Ton bleef bij de campers, hij zag een dagje pretpark niet zo zitten. Hij heeft de was voor de medereizigers gedaan zodat Meis weer in de schone kleren kon!
Aan het eind van de dag naar Trasa gereden waar we aan de haven hebben gestaan. We merken aan het erg laat donker worden ‘s avonds dat we richting het noorden gaan. De volgende dag hebben we Stockholm verkend. Het oude centrum rond het koninklijk paleis was erg mooi en authentiek. Smalle hobbelige straatjes met leuke gezellige winkeltjes. Stockholm bestaat uit meerdere eilandjes. Op het eilandje Gamla-stan de basiliek van Stockholm; de Storkytkan en het koninklijk paleis bezocht. In het koninklijk paleis zijn meerder musea gehuisvest. Met een combi-ticket waren deze allemaal te bezoeken. Net buiten het eiland met het oude centrum lag het supermoderne nieuwe centrum.
We zijn ‘s avonds nog naar de haven de haven gereden omdat we de volgende ochtend al vroeg de veerboot naar Finland moesten hebben. We hadden de grootste veerboot die in de vaart was, de Silja Europa. Deze was van alle gemakken voorzien; diverse bars, restaurants, casino’s, winkels en een zwembad. We hebben de haven overnacht. Het werd pas rond 2.00 uur donker en het was alweer om 5.00 uur licht. Om 7.00 uur moesten we inchecken. Men kwam controleren of we de gastanks dicht hadden en daarna werd de deur verzegeld. Maar goed dat we een compressorkoelkast hebben die tijdens de reis gewoon op 12 volt blijft koelen. Anders was ons vlees in de vriezer misschien ontdooid!
Precies om 8.00 uur vertrok de veerboot. De campers stonden in het afgesloten autodek en Floor zat in haar hut. Voor haar hadden we extra een hut moeten boeken, ze mocht namelijk niet op de boot rondlopen. Vandaag was het ook Meis haar derde verjaardag en daar hadden we cadeautjes voor meegenomen. Natuurlijk hebben we ook voor haar gezongen. De afvaart was erg indrukwekkend op zo een groot schip. We stonden op de 12e verdieping en hadden een prachtig uitzicht. De eerste 4 uur hebben we tussen de Scheren door gevaren. Dit zijn hele kleine eilandjes voor de kust van Stockholm. Veel Zweden hebben er vakantiehuisjes gebouwd.
Na zes en een half uur varen meerden we af in Mariehamn, een groot eiland halfweg. Hier kwamen we de veerboot tegen die uit Turku kwam. We voeren na vertrek tussen allerlei kleine en grotere eilandjes door. Tijdens de overtocht hebben ons prima vermaakt in het zwembad en in de grote lounges. Floor zijn we regelmatig even gezelschap gaan houden in haar hut. Daar onze drankvoorraad door het erg mooie veel sneller was geslonken als voorzien zijn we nog even taxfree inkopen gaan doen. Dat loont zich de moeite hier in Scandinavië. Voor een pilsje of een wijntje op het terras betaal je rond de 10 euro!
Vlak voordat we in Turku zouden aankomen begon er een sirene te loeien en werden er vuurpijlen afgeschoten. De boot maakte een scherpe U-bocht en minderde vaart. Er zou iemand overboord zijn gevallen of gesprongen. Er kwamen meteen allerlei kleine schepen om de veerboot heen varen om mee te zoeken naar de drenkeling. Andere veerboten kwamen ook mee zoeken en zelfs 2 helikopters vlogen over het water. Na twee uur oponthoud zijn we aangekomen in Turku. We hadden niet de indruk dat er tijdens het zoeken iemand uit het water was gehaald. Wat er nu werkelijk aan de hand was zijn we niet te weten gekomen. In Turku een camping opgezocht en om 0.00 uur waren we zover dat we lekker buiten zaten met een welverdiend biertje. Helaas was dat voor zeer korte tijd want we werden direct belaagd door grote zwermen muggen. Hopelijk was dit niet de voorbode van een vakantie die gedomineerd word door muggen. Hier waren we wel voor gewaarschuwd!
De volgende dag direct verder gereden naar Kerava. In een grote supermarkt boodschappen gedaan. De prijzen zijn te vergelijken met de Nederlandse. Vis is hier wel aanmerkelijk goedkoper. We hebben geprobeerd om het adres te vinden van een kennis die bij Riëtte stage had gelopen. Frans was op de fiets op onderzoek uit gegaan en kwam terug met het bericht dat ze was verhuisd naar een stad 70 kilometer verder.
Helsinki was de volgende bestemming. Hier een hele dag rondgekeken. Het was een mooie stad met een levendige haven. Hier lagen boten waar je gerookte vis kon eten en kopen. Vlakbij de haven was nog een prachtige overdekte markthal. Door de belangrijkste winkelstraat “de Esplani” geslenterd. Hier waren erg leuke winkels maar alles is er ontzettend duur. Het kunstenaarsdorp Porvoo 37 kilometer buiten Helsinki was ook de moeite waard om te bezoeken. Het stadje had leuke houten huisjes in allerlei verschillende kleuren, smalle hobbelige straatjes en overal kunstgaleries. Het mooie weer sloeg om en we kregen regen en storm.
We hebben de kust verlaten en zijn richting Noorden gereden. De houten kerk die we wilde bekijken in Lappeenranta zat wegens restauratie ingepakt en was gesloten. De Orthodoxe kerk in het stadje was van buiten mooier dan van binnen. In Imantra zouden de Niagara-watervallen van Finland zijn. Helaas had de waterval op dat moment geen watertoevoer. Het water word regelmatig omgeleid voor een elektriciteitscentrale.
Diverse wegen ingereden om een plekje aan het meer bij Punkararja te zoeken. Dit lukte niet en uiteindelijk zijn we op een kleine camping ( Rantakatti ) aan het meer gaan staan.
De camping lag erg mooi op het schiereiland Vaahersalo. Er was een sauna en een stookplek met een afdak erboven. We hebben het vuur aan gemaakt en ons verwarmd rond het vuur.
Het heeft de hele dag geregend en het was fris. Later op de avond kwamen er Finnen bij ons rond het vuur zitten. Zij hadden allemaal een telescoopspies, worsten en mosterd bij zich. Het worstje werd aan de spies gestoken en boven het vuur gegrild. Toen ze gegeten hadden gingen ze verder met hun wandeling.
In Savonlinna hebben we het Fort bezocht. Het was erg interessant. Daarna inkopen gedaan voor het weekend. Een heerlijk stuk gerookte zalm gekocht en natuurlijk grillworsten zodat we de volgende keer ook een worst aan de spies kunnen steken bij het kampvuur. Via een prachtige route naar Kuopio gereden. Omdat we door het merengebied reden moesten we regelmatig met pontjes. In Tusmieni op een parkeerplaats een plekje gevonden om te overnachten. Er was s’ avonds veel lawaai rond de campers. In het restaurant bleek een band te spelen. Jammer dat we de muziek niet mooi vonden!
Na een hele dag rijden hebben we aan de Oostzeekust op een camping overnacht. Na het avondeten zijn we weer met zijn allen in de stookhut gaan zitten. Deze hebben ze hier overal op campings en parkeerplaatsen en meestal ligt het hout er al klaar om een lekker vuurtje te maken. Deze stookhut was in de vorm van een tipi. Door de regen zat de trek niet goed in het vuur waardoor de rook in eerste instantie in de stookhut bleef hangen. We waren bijna gerookt. Later op de avond kwam er nog een Fins stel worstjes grillen. Ze spraken Engels en Duits en we hebben gezellig zitten praten. Gelukkig hadden we nu ook worsten om te grillen!
Rovaniemi was de volgende bestemming. Hier woont de Kerstman. Het hele dorp staat in het teken van hem. Hij heeft er een prachtige locatie waar hij mensen ontvangt en waar je op de foto kunt met hem kan. In het postkantoor staat een schatkist waarin kinderen hun brieven en tekeningen aan de Kerstman posten. De winkels liggen vol met kerstartikelen. Net buiten het dorp is een compleet kerstmannenpretpark. Dwars door Rovaniemi loopt de poolcirkel. Het is vanaf dit punt in de zomer 24 uur per dag licht. We hebben vanavond gezien hoe de zon onder ging en weer opkwam. De zon daalt tot vlak boven de horizon en klimt dan weer omhoog. Het was een fascinerend gezicht.
Vanuit Rovaniemi zijn we weer richting noorden vertrokken en hebben een hele dag gereden. De afstanden van plaats naar plaats zijn hier erg groot. De weg was saai. We hebben bijna 300 kilometer over kaarsrechte wegen gereden door naaldbossen. Af en toe stak er een kudde rendieren de weg over en verders zie je niets dan bomen! In Tankavaara zijn we naar een themapark geweest. Het staat in het teken van goud delven. Hier is in de begin jaren van de vorige eeuw goud gevonden, Daar kwamen veel mensen op af en zo ontstond er een nieuw dorp.
Onderweg naar Ivola hebben we de weekmarkt bezocht en er een gevuld roggebrood gekocht wat een Finse specialiteit is. Het brood smaakte heerlijk en was gevuld met sardientjes en zalm. In Ivola verder nog wat rondgekeken en ‘s avonds doorgereden naar Inari. In Inari overnacht aan het Inarimeer. Hier is het Saami museum met alle info over de Finse natuur en cultuur. Er is ook veel te zien over de Lappen (Saami). Het was erg interessant en de streek is hier is schitterend. Later op de avond nog een wandeling gemaakt langs een woest kolkende rivier. Je raakt hier het dag en nachtritme langzaam kwijt doordat het niet meer donker wordt.
Vanuit Inari zijn we richting de grens met Noorwegen gereden. Door de Finse douane werden we erop geattendeerd dat de gezondheidsverklaring van Floor verlopen was. We moesten dit melden aan de Noorse kant. Deden we dit niet dan liepen we het risico dat ze Floor zouden afmaken omdat haar papieren niet in orde waren. Dus netjes gedaan. Er moest een dierenarts komen om een nieuwe gezondheidsverklaring af te geven voor Floor. Er werd gevraagd of we naar Utsjoki 100 kilometer noordwaarts wilden rijden of dat we liever hadden dat de dierenarts naar de ons toe kwam. Voor het laatste gekozen omdat we zin hadden in een bakkie”.
We moesten twee en een half uur wachten en toen kwam de dierenarts. Ze zag Floor die natuurlijk weer aan het spelen was met Meis en zei direct dat de hond erg gezond was. Ze tekende de papieren en vertrok weer. Kosten waren er niet aan verbonden. We hebben bij de douane de laatste stempels gehaald en konden Noorwegen in. De campers zijn niet eens gecontroleerd. In Karasjok net achter de grens overnacht. Hier zaten veel muggen.
De volgende morgen zijn we richting Noordkaap gereden. Het landschap was totaal anders als in Finland. Ruimtelijk en weinig bossen. De fjorden waren prachtig. De Noordkaap is alleen te bereiken door middel van een 6 km lange toltunnel. Vroeger voer er een veerboot vanuit Hønningvag. De kosten voor de tunnel waren niet mis 125 € per enkele reis. De Noordkaap is niet het meest noordelijke punt van Europa. Dat is Kirkbogen en alleen bereikbaar via een moeilijk begaanbaar voetpad.
Op de Noordkaap is een grote parkeerplaats waar je voor 50 euro 48 uur mag parkeren. Alles is erg toeristisch aangelegd. Er is een complex gebouwd met een museum, een restaurant en een grote voetgangerstunnel naar een uitkijkpunt over de zee. Wij kwamen tegen 17.00 uur boven op de Kaap. Het was prachtig zonnig weer. We hebben snel de stoelen buiten gezet om onder het genot van een “Hollands” biertje nog even te genieten van het prachtige weer. Het was maar liefst 18 graden! Na een uurtje werd het bewolkt en moesten we een trui aan trekken. Na weer een uurtje was het te koud om buiten te blijven zitten en zijn we naar binnen gegaan. Rond middernacht vroor het 2 graden en waaide het erg hard. De gevoelstemperatuur was wel -20!
We zijn 2 dagen op de Noordkaap gebleven. 21 juni is de dag van de zonnewende. Dit wordt op veel plaatsen in Scandinavië groots gevierd met vreugde vuren. Op de Noordkaap was van dit alles niets te merken. Rond middernacht komen er bussen vol met toeristen aan die allemaal komen kijken naar de zonsonder- en opgang. Het blijft ook een vreemde gewaarwording dat het 24 uur per dag licht is. Het was erg koud en we moesten buiten de winterjas aan. Het ondergaan en weer opgaan van de zon was een prachtig gezicht. Het was bewolkt waardoor er hele mooie weerkaatsingen van het zonlicht waren.
Na Twee dagen zijn we via de toltunnel en het Oldersfjord naar Alta gereden. Hier was een museum met 6000 rotstekeningen. Deze zijn in het stenen tijdperk gemaakt. Het was er mooi en we zijn blijven staan om te overnachten.
De volgende dag was er weer een van veel kilometers maken. De route was schitterend. Veel bergen met sneeuw, watervallen en mooie uitzichten op de fjorden. Onderweg ook veel rendieren gezien. Ongeveer 80 kilometer boven Narvik overnacht bij de Polar Zoo. Na een stevig ontbijt alweer vroeg vertrokken. Tijdens de lunchstop bij een haventje kregen we van 2 oude mensen die net terug kwamen van het vissen verse kabeljauw. Die hebben we ‘s avonds schoon gemaakt en in de oven gegrild. De kabeljauw was heerlijk, zo vers hadden we nog nooit vis gegeten!
In het reisboek stond dat je wanneer je een eland wilde zien veel geduld en geluk moest hebben. Wij hadden het geluk en ongeluk om een eland van zeer nabij te zien. Op weg naar de Lofoten zagen we uit onze ooghoeken iets zeer groots uit een greppel langs de weg komen. Direct vol in de remmen en na een harde klap zagen we de kont van een eland tegen onze voorruit. Toen we stil stonden viel hij naar beneden en zagen we even niets door alle parasieten die van de eland afkwamen. Toen we uitstapten liep de eland al het bos in. Of hij gewond was weten we niet. De schade aan de camper opgenomen: een flinke deuk in de motorkap en de grill en een lamp kapot. We zijn nog het bos ingelopen om te kijken of de eland misschien gewond was. We konden hem niet meer vinden. Nadat we van de schrik waren bekomen verder gereden naar Andaness.
Andeness is de noordelijkste stad op de Lofoten. De lofoten bestaan uit vele eilanden die met elkaar verbonden zijn door bruggen of te bereiken zijn met veerboten. In Andaness hebben we ons op een camping direct aan zee geïnstalleerd.
We wilden op walvissafari, helaas gooide het weer roet in het eten. Door de harde wind en de stromingen die daardoor ontstonden dreef het plankton verder de zee op. Hier door was het te ver varen om de walvissen te bereiken. Nog een dag gewacht maar ook toen waren de walvissen te ver uit de kust. Vertrokken zonder een walvis te hebben gezien.
De volgende bestemming was het zuidelijkste eiland van de Lofoten. De tocht was schitterend. We hebben vaak de veerboot moeten nemen om er te komen. De tarieven voor de overtochten zijn erg duur! In Eggum bij een cultuurmonument kon je voor een paar euro overnachten. We stonden op een dijk met uitzicht op zee. Hier hebben we veel gewandeld en een bezoek gebracht aan Nusfjord. Dit plaatsje staat op de werelderfgoedlijst van de Unesco. In Fladslad een kerkje bekeken wat geheel van drijfhout was gemaakt. Reine was een kunstenaarsdorpje waar veel kunstschilders hun ateliers hadden.
In Moskeness vertrok de veerboot naar Bod. We kwamen hier om 19.00 uur aan en de volgende veerboot zou om 21.00 uur vertrekken. We stonden in de rij achter enkele auto’s, campers en caravans. De veerboot kwam en ging weer zonder ons. Er was plaats voor maar een auto met caravan. De volgende morgen zou er een veerboot om 6.30 vertrekken. We zijn dus maar lekker gaan slapen in de haven. Rond 5 uur werden we wakker van allerlei geluiden. De veerboot was al afgemeerd en was gelukkig veel groter dan de andere! Floor uitgelaten, ontbeten en een ticket gekocht. De overtocht duurde 3 uur. Bod was een mooie haven stad met in frisse kleuren geverfde houten huizen.
We zijn naar de Saltstraumen geweest. Dit is de grootste draaikolk ter wereld. Omdat het vloed werd zagen we de draaikolk steeds groter worden. Het was een fascinerend gezicht. Onderweg naar de volgende bestemming kwamen we in noodweer. Onweer, regen, hagel en natte sneeuwbuien. Over de weg stroomde veel water en modder. Na een uurtje was het weer voorbij en kwam de zon weer door. Holand was vandaag onze eindbestemming.
De volgende dag zijn we naar de Svartissen gletsjer gegaan. Deze was alleen te bereiken middels een pontje over het grote meer. We hebben een flinke wandeling gemaakt rondom de gletsjer. Ook zijn we de gletsjer een eindje opgeklommen maar dat viel niet mee. Het was erg indrukwekkend evenals de verdere tocht door de Fjorden. In Grong wilden we het zalmmuseum bezoeken maar dat was helaas gesloten.
Een overnachtingsplaats gevonden op de weg naar Røros. ‘s Avonds hout gesprokkeld en een kampvuur gemaakt. Later op de avond nog even worsten boven het vuur gegrild. In Trondheim hebben we langs de haven geslenterd en de mooie kleurige houten pakhuizen die tot appartementen zijn verbouwd bekeken. Via een prachtige oude houten brug naar de Dom gewandeld. De Dom van Trondheim was ook erg indrukwekkend. Boven de toegangsdeur hing een grote glas in lood rozet. Deze lijkt erg op die van de Notre Dame in Parijs. Ook nog een bezoek gebracht aan het Trondheim museum. Daarna naar de volgende stad.
Rørods is een mijnwerkersdorpje wat bestaat uit houten huizen en bedrijfjes die allen wat te maken hebben met de mijnbouw. Het staat ook deels op de Unesco werelderfgoedlijst. Hier is ook de Olaf kopermijn. Door een excursie in de mijn van een uur kwamen we veel te weten over het koper delven. De eerste mijn is geopend in 1650 en later nog een tweede in 1937. De mijn is in 1992 gesloten en is nu alleen nog maar voor het publiek geopend.
We hebben aan een mooie rivier overnacht waar zeer veel werd gevist. Overal lagen vissersboten en kano’s. De volgende dag de Peer Gijntroute gereden. Het is een onverharde tolweg die over een bergkam loopt. Onderweg zijn er allerlei bezienswaardigheden die met Peer Gijnt te maken hebben. Peer Gijnt is een figuur uit de boeken van Hendrik Ibsen. In Lillehamer zijn we naar het openluchtmuseum Maihaugen geweest. Hier krijg je een goede indruk hoe het leven in Noorwegen vanaf de ijstijd is geweest. We hebben veel verschillende klederdrachten en oude ambachten gezien. Er staat ook een prachtige houten stiftkerk.
In Magnor zijn we weer de grens overgestoken naar Zweden. Langs het Varenmeer naar Haverrund. Hier hebben ze over een ravijn een kanaalconstructie gemaakt. Via diverse sluizen en kanaalbakken kunnen de schepen het ravijn oversteken. Smøgen staat bekend om het feit dat het dorpje gebouwd is op en rond grote door de zee afgeronde stenen. Het dorpje is erg toeristisch maar straalde ook gezelligheid uit. Er was een leuke haven met veel restaurantjes en terrasjes.
Via Götenburg en Malmo zijn we naar de brug over de Orensund gereden. Deze tolbrug en deels tunnel onder de Orensund is erg spectaculair. Het is een van de langste bruggen ter wereld. Het is tevens de grensovergang tussen Zweden en Denemarken. Via de brug over de grote belt kwamen we op Jutland. Hier zijn we naar Legoland geweest. Wat vooral Meis erg leuk vond. De route naar Duitsland was eentonig. De laatste overnachting van dit Noordkaapavontuur was op een “autohof” in de buurt van Schlegwig in Duitsland.