Wie zijn wij > Reisverslagen > 2016 - 2017 > Uruguay

Uruguay

Na vorig jaar onze reis te hebben moeten onderbreken in verband met medische problemen van Ton zijn we na een herstelperiode van 10 maanden eindelijk weer aangekomen in Uruguay.  Na een reis van meer dan 30 uur met het vliegtuig, de taxi en lange afstandsbus werden we op de kruising naar Artilleros door Sonia (een vriendin van Danny en Fabiana)  opgehaald en netjes voor "de King" afgezet. Het was een beetje thuiskomen op de voor ons zo bekende plek. Helaas waren Danny en Fabiana er deze keer niet omdat ze in Nederland zijn. De buurman begon meteen een vriendelijk praatje en bood ons water en elektriciteit aan, een aanbod waar we met plezier gebruik van hebben gemaakt. De King startte direct en na 5 dagen van klussen en schoonmaken waren we klaar om naar Montevideo te vertrekken. De tweede dag kregen we nog bezoek uit AustraliŽ van Bob en Ann Finch, die we in 2011 op Willi's treffen hadden ontmoet. Een gezellig weerzien met natuurlijk een biertje, wijntje en herinneringen ophalen van ons beiden Afrika reizen. Verder ook al wat plannen doorgesproken aangaande de aankoop van een camper in AustraliŽ voor als we een jaartje door AustraliŽ willen trekken. Kopen is goedkoper dan huren of "de King" verschepen!

In Montevideo weer geparkeerd op de plaats waar we vorig jaar twee weken gewacht hebben op onze waterpomp. Niets veranderd hier en zelfs de kievieten zaten weer op precies dezelfde plaats op hun nest. Ook was er in het evenementengebouw weer de grote tatoe beurs. Vonden er vorig jaar buiten het evenementengebouw boxwedstrijden plaats tussen Uruguay en ArgentiniŽ, deze keer was er buiten een treffen van de Hells Angels. Hier hebben de Hells Angels meer krediet dan in Nederland en er was niet meer  politie op de been dan normaal. Het lidmaatschap hier is niet alleen voor de "zware jongens".  Ook jongelui op hun bromfiets of scooter waren lid van de vereniging.  We hebben een bezoekje aan Pedro gebracht, onze behulpzame kennis waar onze banden lagen opgeslagen. Deze zomer hebben Ralph en Janneke (dutchonwheels.nl)  in een container hun landrover laten verschepen naar Montevideo. Ze zijn zo vriendelijk geweest om onze twee nieuwe reservebanden mee te verschepen en zonder problemen of betaling van importbelasting door de douane te loodsen!Ze hebben de banden naar Pedro gebracht alwaar ze in een kelderbox lagen opgeslagen. Omdat het nogal ingewikkeld was om ze met de King op te gaan halen hebben we een "fletes"  ( klein vrachtwagentje) gehuurd om de banden op te laten halen. Binnen een uur waren ze op de velgen gemonteerd en lagen ze weer op de imperiaal.

We zijn nog enkele dagen in Montevideo gebleven en hebben deze doorgebracht met door de stad struinen, winkelen en heerlijke vis eten. In het haventje zijn enkele goede viskraampjes waar je verse vis kunt kopen en het visrestaurant heeft een meeneembuffet waar je heerlijk bereide vishapjes kunt kopen. Op zondag hebben we de markt nog een keer bezocht. Deze was weer groots en gezellig!

Na 5 dagen Montevideo hadden we de stad wel weer gezien en zijn we nadat we afscheid hadden genomen van onze behulpzame Pedro vertrokken. Via een saaie route zijn we naar de thermaal baden in Guichon gereden. Er moesten nog wat vuile karweitjes aan de camper gebeuren en wat heb je daarna dan nodig: een heerlijk warm bad!

Vanuit Guichon zijn we naar Meseta de Artigas gereden. Hier is in 1815 het eerste onafhankelijke gouvernement van Urugay  uitgeroepen. Op 45 meter boven de rivier "de Uruguay" staat het monument. Dit bestaat uit een 37 meter hoge pilaar van roze graniet  met een 5 meter hoge buste van Jose Artigas. Het monument stond in een prachtig natuurgebied met een gratis camping met alle faciliteiten. De dag erop weer verder richting Salto waar we de grens zijn overgegaan richting ArgentiniŽ. Deze keer moesten we de rivier "de Uruguay" via een grote stuwdam oversteken.  Zowel de Uruguyaanse als de Argentijnse douane beambten waren erg vriendelijk en behulpzaam. In een klein half uur was alles geregeld en konden we ArgentiniŽ binnenrijden. Geen controle op vlees, groenten en fruit welke je niet mag meenemen. Deze hadden we dus voor niets allemaal opgegeten! We hebben een korte maar fijne tijd gehad in het zeer gastvrije, relaxte Uruguay.