Wie zijn wij > Reisverslagen > 2015 - 2016 > Uruguay

Uruguay

Na een hectische periode van 5 maanden; veel werken, Spaanse les en het nodige "fysieke onderhoud", zijn we 3 september weer vertrokken voor onze volgende etappe van onze reis door Zuid Amerika. Voor de eerste keer vlogen we met KLM en dachten we dat de voertaal wel Nederlands zou zijn in het vliegtuig. We waren echter samen met de stewardessen de enigste Nederlanders aan boord. We vlogen via Sao Paulo naar Montevideo en het vliegtuig zat dus vol met Brazilianen. We zijn twee nachtjes in Montevideo gebleven en zijn toen met de bus richting Artilleros gereisd. Op de kruising werden we opgehaald door Danny en waren we weer herenigd met "de King". Danny en Fabiana verrasten ons 's avonds op een BBQ. Wij hadden nog de nodige Argentijnse wijn in de camper dus werd het een gezellig avondje.  De volgende dag begonnen met alles in te ruimen en reisklaar te maken.  Bij controle bleek een dieseltank te lekken dus hebben we deze overgepompt in een andere tank. Een puntlas van de tank bleek los te zijn en te lekken. Tijdens het overpompen liep de pomp ook nog vast en deze ook nog even gerepareerd.

Uiteindelijk zijn we na drie gezellige dagen vertrokken. Bij de eerste de beste bandenhandelaar de banden even op de juiste spanning laten brengen en dan word je al weer direct geconfronteerd met de hartelijke gastvrijheid van de mensen hier. Onderweg nog wat inkopen gedaan bij een grote supermarkt en verder gereden richting Punta del Este. In Montevideo kwamen we echter langs een mooie parking aan de Atlantische oceaan en vonden het wel welletjes voor de eerste dag. "De King" geparkeerd en direct hadden we al de nodige aanloop van geďnteresseerde mensen. Het Spaans gaat ons al wat beter af, maar er moet nog veel bijgeleerd worden.  Hier zagen we ook dat er water lekte aan de voorkant van het motorblok. Bij een eerste inspectie was duidelijk dat het waarschijnlijk niet om een slang ging dus de volgende morgen na water te hebben bijgevuld naar een Mercedes garage gereden. Na een hele dag wachten en een inspectie van slechts twee minuten konden ze ons vertellen dat de waterpomp kapot was. Deze was hier niet verkrijgbaar en moest in Duitsland besteld worden.  De levering zou 15 tot 20 dagen gaan duren. Nog even wat discussie over "Mercedes Benz Assistens" en DHL, maar het kon echt niet sneller. Helaas hadden we weinig keus dus de pomp laten bestellen. Na een aanbetaling te hebben gedaan zijn we weer terug gereden naar de parking waar we met uitzicht op zee redelijk rustig stonden. We stonden vlak achter een activiteiten centrum waar regelmatig wat te doen was. Zo hebben we kunnen genieten van een Tattoo en bodypainting beurs, van kickbox wedstrijden tussen Argentinië en Uruguay, van discoavonden/nachten, van bruiloften en allerlei andere beurzen.

Hier hebben we ook veel leuke en behulpzame mensen ontmoet. Een ervan was Pedro Lorenzotti  die ook erg goed Engels sprak. Hij komt uit Montevideo en had 25 jaar bij Aerospace in de USA gewerkt en was nu gepensioneerd. Hij wandelde bij goed weer iedere morgen zijn rondje en was erg geďnteresseerd in ons. Hij bood op allerlei manieren zijn diensten aan en zo hadden we ineens de beschikbaarheid over een privé tolk. Hij is samen met Ton na 2 weken naar de garage geweest om te informeren hoe de stand van zaken was. De pomp bleek al op het vliegveld te liggen maar door de bureaucratische rompslomp zou het nog wel 2 dagen duren alvorens deze opgehaald kon worden. Er werd een afspraak gemaakt in de garage voor maandagmorgen 9.00 uur.

Op maandagmorgen natuurlijk op tijd naar de garage en na het plaatsen van de nodige handtekeningen is men begonnen met het vervangen van de waterpomp. Laat in de middag was de reparatie uitgevoerd en zijn we voor nog een nachtje terug gereden naar ons plaatsje om de dag erop vanuit Montevideo naar Punta del Este te vertrekken.
Ons oponthoud door de kapotte waterpomp had dus drie weken geduurd. Gedurende deze periode hebben we met de camper op een mooie plaats in de stad gestaan. Menigeen brengt zijn vakantie zo door maar voor zeer ongedurige mensen zoals wij, die telkens weer op zoek gaan naar nieuw avontuur was het een zware opgave. We hadden ook nog de pech dat we de tweede week zeer slecht weer hadden waardoor we niet veel hebben kunnen ondernemen. Door kou, storm, regen en hagel bleef er weinig anders over dan ons in de camper of in een groot Shopping Centre te verschuilen. We zijn twee keer met de bus naar de grote zondagsmarkt in het centrum van Montevideo geweest. Tijdens de busrit door de stad stapten telkens muzikanten in en uit die onderweg wat muziek maakten en daarna even met de pet rond gingen. De markt was een zeer aangename afwisseling van de voor ons "dagelijkse sleur".  Naast de markt waren de trucks waarmee de spullen werden aangevoerd voor ons een nog mooiere bezienswaardigheid. We hebben ook nog bezoek gehad van Jan en Anneke uit de Bilt. Deze hadden hun auto ook bij Danny en Fabiana geparkeerd. We kenden elkaar alleen van de mail en het was leuk om elkaar in levende lijve te zien. We hebben er samen een leuk weekend van gemaakt! Verder hebben we drie weken lang de gezinsuitbreiding van een kieviten paar op de voet kunnen volgen. Het broeden van de vier eieren op een grasveldje naast de camper, het uitkomen van de vier eitjes en de eerste stapjes van de kievitkuikens. Daarna het opgroeien en vooral het beschermen van de kuikentjes tegen andere vogels, honden, katten en mensen. Het was een prachtig schouwspel.  Ook hebben we gedurende deze drie weken de verschillen tussen arm en rijk in een grote stad mogen ervaren. Arm en rijk leeft letterlijk naast elkaar. De een rijd in een dure auto, loopt in  merkkleding rond en doet zijn inkopen in een chic winkelcentrum. De ander loopt met kapotte vuile kleren rond en loopt de vuilniscontainers af voor bruikbare en eetbare spullen.

Vanuit Montevideo zijn we langs de kust naar Punta del Este gereden.  In Punta del Este staan diverse kunstwerken waarvan los Dedos ( de vingers in het zand) van de Chileen Mario Irrarazabal de beroemdste is. Natuurlijk even gestopt om deze vingers op de foto te zetten. Verder hebben we ons verbaasd over de rijkdom en luxe in deze grote badplaats. Omdat we voorlopig even genoeg hadden van grote plaatsen zijn we doorgereden naar Jose Ignacio en hebben hier bij de vuurtoren overnacht.  Het was ooit een zeer klein vissersdorpje maar nadat beroemdheden als Shakira hier een huis lieten bouwen kwamen meerdere rijken hier naar toe. Het is nog steeds een klein plaatsje maar nu met grote buitenwijken waar vele zeer grote en luxe villas staan. Wat ons er ook nog op viel is dat er bijna net zoveel makelaars kantoren als villas stonden!

De ochtend erop doorgereden naar Cabo Polonia. Dit is een klein vissersdorpje wat helemaal achter de hoge duinen verscholen ligt. Het is beschermd natuurgebied en je mag er niet met eigen vervoer naar toe. We moesten er dus heen met een 6X6 safari truck uit de eerste wereldoorlog. De tocht door de duinen was spectaculair al werd het misschien een beetje versterkt doordat er een complete schoolklas bij ons op de truck zat te schreeuwen! Het liefst hadden we natuurlijk met "de King" door de duinen en over het strand gereden. Je zou hier tussen de zeeleeuwen op de rotsen kunnen lopen, maar helaas bleek dit ook verleden tijd. We hebben wel de zeeleeuwen zien zwemmen en op de rotsen zien liggen. Verder was het een mooi vissersdorpje waar nog maar weinig echte vissers woonden. Met de verhuur van de vissershuisjes valt meer te verdienen!

Onze laatste stop in Uruguay was het nationaal park Santa Teresa. Hier hebben we heerlijk rond gewandeld en hebben  veel dieren gezien zoals axisherten, rheas, peccarivarkens en capybara's. Ook liepen er nog landschildpadden rond en zwommen er waterschildpadden in de poelen rond. Terug bij de camper werden we nog verrast door 2 wasberen. Dit zijn alleseters en klimmen ook vaak in bomen om er fruit uit te halen. Ze zoeken hun eten ook regelmatig in vuilnisbakken. Zo haalden ze bij de buren het BBQ vlees uit een krat die buiten langs de tent stond.
De Oostkust van Uruguay heeft ons positief verrast. Deze is erg mooi en afwissend qua natuur en er is voldoende te zien en te ondernemen.