Wie zijn wij > Reisverslagen > 2013 - 2014 > Guinee Bissau

Guinee Bissau

De grensovergang† was zoals in Guinee een touw over de straat met plastic tasjes eraan . De afhandeling was snel en netjes. Eenmaal werd er om eten en kleding gevraagd. Hebben we regelmatig moeten omschakelen van Engels naar Frans; nu moeten we weer proberen om ons in het Portugees te redden. Guinee Bissau is een Portugese kolonie geweest waardoor men een mengelmoes van Portugees en lokale woorden spreekt. Wij kunnen er in ieder geval weinig van maken.
In eerste instantie was† er weinig verschil tussen Guinee en Guinee Bissau maar langzaam aan begonnen de huizen te veranderen. Woonden veel mensen in Guinee nog in de ronde hutten; hier zagen we vaak 4 onder een kap woningen† van betonblokken gebouwd.† Ook de mensen langs de weg reageerden anders en schreeuwden vaak om cadeaus , eten en geld. Het leek ook wel of hier veel meer kleine kinderen rondliepen als in welk land dan ook wat we tot nu toe hadden bezocht. Zoals in EthiopiŽ liep iedereen op straat. Hier zijn de straten echter erg smal en continu rijdt je tussen de cashewnotenbomen door die de gehele weg overwoekeren.

De eerste 15 kilometer was piste, maar goed te rijden. Daarna kregen we tot aan Gabu een zeer slechte teerweg met af en toe gaten van wel ander halve meter diep. De weg was erg smal en lag op een talud zodat we niet van de weg af konden om een bushcamp te maken. Daar waar we wel van de weg konden stonden huizen of was het moerassig. Vlak voor het donker werd kwamen we aan in Gabu. We zagen aan het begin van het dorp een importeur van Belgische en Nederlandse vrachtwagens en dachten hier wel te kunnen overnachten op zijn afgesloten erf. Omdat hij geen beveiliging had konden we echter weer mooi vertrekken! Na wat vragen kwamen we bij† Campement de Chasse aan alwaar we wel welkom waren. Na twee dagen van meer dan 11 uur rijden hebben we er lekker rustig kunnen slapen. Rond half 6 werden gewekt door eerst de muezzin gevolgd door yamstampers. Voor we weg gingen nog even de was in de "machine" gedaan zodat deze onderweg zijn werk kon doen.

Daarna vertrokken richting Saltinho om de watervallen te gaan bekijken.† Onderweg zagen we sinds lange tijd weer ezels en varkens. Helaas nergens een slager kunnen vinden die een varkenslapje verkocht. Wel zagen we mensen met bushmeat lopen, maar daar hadden we geen interesse in. Bij het Pousada do Saltinho† overnacht met uitzicht op de watervallen. We zijn naar de watervallen gewandeld. Deze waren mooi maar voldeden niet aan de beschrijving in het reisboek; iets wat ons nu al erg vaak overkomen is!

Na een dagje rust zijn we weer vertrokken. Rondom Bissau zagen we de dorpjes armer worden. De kinderen hadden allemaal alleen maar een† oud vies en versleten onderbroekje aan. Even later† kwamen we bij een tolhuisje aan en moesten we tol betalen. In totaal was het maar liefst Ä 20,-. Dit is een bedrag wat niet in verhouding staat tot de verdiensten en levensstandaard van de mensen hier en na het zien van alle arme kinderen vond er dus een felle woordenwisseling plaats.† Het ergste van alles was dat de goede weg op hield en de weg vol pottholes zat. In de dorpjes onderweg hadden de dorpsbewoners met beton zelf speedbreakers gemaakt. Vaak kon je ze moeilijk zien omdat ze dan in de schaduw van een boom lagen. Het gevolg was dat we er weer twee gemist hebben!

Bij een politiecontrole werden we aangehouden en gesommeerd om een 50 meter achteruit te rijden omdat we te ver waren doorgereden.† Uitgestapt en gaan kijken maar er was nergens een stopbord te vinden. De agent probeerde "autoriteit" uit te stralen met zijn geweer op zijn schouder. Hij had echter een teenslipper aan en een militaire schoen! Waarschijnlijk had hij last van een eksteroog.† Ze wilden overal binnen kijken maar dit niet geaccepteerd. In allerlei talen door elkaar hem proberen duidelijk te maken wat een stopbord was en uiteindelijk er maar eentje voor hem getekend. Daarna ingestapt en vertrokken! De omgeving was hier prachtig. We reden afwisselend door de mangroven, bossen en palmbomen. Ook waren er erg veel rivieren die aan eb en vloed onderhevig waren.

In Ignore, 65 km. voor de grens moesten we de paspoorten laten uitstempelen. Nadat we hier mee klaar waren werd het touw niet naar beneden gedaan. Eerst nog wat cashewnoten gekocht en toen maar eens gaan vragen waarom we niet verder mochten. We moesten eerst betalen, maar waarvoor was weer eens niet duidelijk. Na een hele discussie over corruptie ons anticorruptie visitekaartje maar weer te voorschijn gehaald. Ook hier zijn ze er gevoelig voor en we mochten weer verder zonder te betalen. Een paar honderd meter verder† moesten we het carnet laten uitstempelen. De douaniers waren vriendelijk en correct en wensten ons een goede reis. In Sao Domingos , de grensstad, werden we weer aangehouden.† Hier moesten we een kwartier wachten omdat de eindverantwoordelijk een eindje verder met nog vier anderen uit een grote pan stond te eten. Toen hij klaar was† moesten zijn ondergeschikten het rijbewijs in een groot boek schrijven. Nog geen 500 meter verder moesten we weer stoppen. Deze keer moesten ze† het kentekenbewijs en het rijbewijs hebben om alles wederom in een boek te noteren. Deze keer† moesten we er weer voor betalen en weer ging het touw niet naar benden toen we dit weigerden. Na een heftige woordenwisseling† weer het anticorruptie visitekaartje te voorschijn gehaald en weer mochten we verder!

We merkte aan ons zelf dat het lontje inmiddels erg kort was geworden en we nog maar weinig tot geen geduld meer hadden met die vervelende politiecontroles en de corrupte grensbeambten. Ze halen de gehele trukendoos tevoorschijn om je geld afhandig te maken. We hebben er geen bushcamp meer gemaakt wat wel de bedoeling was en zijn uit bescherming van die corrupte lui en onszelf snel naar Senegal vertrokken.
In Guinee Bissau is het momenteel een beetje onrustig omdat zeer laat na de verkiezingen de uitslag bekend gemaakt is. Velen zijn het hier niet mee eens. In de dorpen zag je veel dorpsvergaderingen en ook veel huizen met witte vlaggen erop. De mensen vonden we niet altijd even vriendelijk en toegankelijk.
We zijn maar 4 dagen in Guinee Bissau geweest . Het land is niet groot en heeft naast een prachtige natuur weinig te bieden.† Het landschap was mooi en afwisselend.† De bezienswaardigheden die het land wel heeft liggen op de eilanden.