Wie zijn wij > Reisverslagen > 2011 - 2012 > Zuid Afrika

Zuid Afrika

" Welkom in Zuid Afrika" stond er aan de grens en gezien de nette en correcte manier van afhandeling van alle noodzakelijke documenten waren we echt welkom. In 5 minuten was alles geregeld en waren we al weer onderweg naar de eerste stad,  Malelane. Daar flink inkopen gedaan omdat we voor het Kruger Park natuurlijk de nodige voorraad moesten hebben. Na in Swaziland al een cultuurshock te hebben meegemaakt kregen we nu alleen nog maar wat naschokken. Je hebt het idee dat je continu bij de Makro , Hanos of Sligro rondloopt. Alles is er te koop en veel alleen maar in grootverpakkingen. Ook viel ons direct op dat wij hier een beetje aan de magere kant zijn; het zijn dus echte levensgenieters die Zuid Afrikanen.

Vanuit Malelane zijn we naar Komatipoort gereden alwaar we een dag later het Kruger Park in moesten.
Via een 4 tons brug over de Crocodile River het Kruger Park in. Geen mens die er wat van zei en gelukkig begaf de brug het niet onder de 12 ton! In het Kruger Park werd snel duidelijk dat de "apartheid"hier nog hoogtij viert. Het is een omgekeerde wereld met de rest van Afrika. Hier werken de zwarten en rijden de blanken alleen maar in de dikste jeeps rond. Iedereen is ontzettend aardig en erg geïnteresseerd in onze reis. Vaak staan we dan ook in het middelpunt van de belangstelling en dat vinden wij als bescheiden "Hollanders" niet altijd zo leuk!

Het Kruger Park hebben we van Zuid naar Noord doorkruist. Het is een pracht park met mooie nette campings en een prima onderhouden wegennet. In het zuiden is het drukker als in het noorden zowel qua toeristen als wild. Wil je echt wild zien dan moet je iedere morgen om 4 uur opstaan. Om 4.30 uur gaan de poorten van de campings open en dan beginnen de Game drives. We zijn dan ook iedere morgen om 4.30 uur gaan rijden en een keer hadden we om 6.30 uur al de "Big Five"gezien. Vanaf ongeveer 10 uur zie je niet veel wild meer want dan is het inmiddels veel te warm en liggen de dieren ergens in de schaduw. Iedere morgen zijn we rond 7 uur ergens op een picknickplaats onze  van te voren gesmeerde boterhammen op gaan eten met koffie uit de thermoskan. De Zuid Afrikanen hebben een andere manier van ontbijten. Zij komen met koelboxen, picknickmanden en braai's uit de auto en beginnen direct te kokkerellen. Hun ontbijt bestaat dan ook uit Boerenwors, steaks en gebakken eieren. Normaal passen we ons aan iedere cultuur aan, maar dit gaat ons zelfs te ver. We willen op de terugvlucht nog gewoon op een stoel in het vliegtuig kunnen zitten! We hebben ontzettend genoten van het Game driven en ontzettend veel foto's gemaakt. Een selectie maken van foto's voor op de website was dan ook een moeilijke klus.

In Phalaborwa een stad net buiten het Krugerpark hebben we 3 nieuwe banden en 2 binnenbanden gekocht. Ton had enkele legertrucks zien staan bij een garagebedrijf en via de manager kwamen we bij een bedrijf terecht dat legertrucks reviseerde. In eerste instantie was er niets te koop en moesten we de dag erop nog maar eens komen informeren. We werden om 16 uur gebeld om maar eens even aan te komen omdat er misschien mogelijkheden waren om banden te kopen. Aangegeven dat het te laat was en dat we de volgende ochtend om 8 uur zouden komen. De volgende morgen om 8 uur naar de garage gereden en er 3 banden en twee binnenbanden gekocht. Het gehele management was op vakantie en enkele monteurs hadden wel zin in een extra zakcentje!  Meestal ben je tegen deze corrupte zaken maar na 5000 km zoeken naar banden kwam het ons deze keer goed uit. We hoeven niet extra naar Pretoria waar vanwege de feestdagen ook alles gesloten is en kunnen nu met maar liefst 3 reservebanden  direct weer noordwaarts richting Botswana.

In Hoedspruit zijn we naar een centrum geweest waar ze bedreigde diersoorten opvangen en indien mogelijk weer terug zetten in hun natuurlijke omgeving. Ze hebben er cheetah's ( jachtluipaarden), leeuwen, servals, caracals, wilde honden en diverse vogelsoorten.

Via de Blyde River Canyon naar Graskop gereden alwaar we de kerstdagen hebben doorgebracht met Jupp en Doro. Deze zwierven  hier in de buurt rond afwachtende op bezoek wat 3 januari aankomt. Het werd een echt Nederlands/Duitse kerst. Veel regen en het was zelfs koud met een temperatuur van 16 graden.  Op de droge momenten hebben we aan de auto gesleuteld en hebben nu alles weer in orde. Met de motor nog even de gehele omgeving verkend welke bij helder weer ontzettend mooi is.

Omdat we de regen en de kou beu waren zijn we weer verder gereden. Dachten we alles op oorlogssterkte te hebben, kregen we na 200 km weer een lekke band. Ook deze keer een binnenband die door de warmte totaal kapot scheurt en dus een klapband zonder dat de buitenband kapot gaat. Gelukkig ook deze keer geen ongelukken, maar wel weer even goed schrikken! Samen met Jupp en Doro hebben we de band verwisseld en na twee uur konden we weer verder richting Loskop.  Aan de Loskopdam  op een grote dure camping gaan staan; we vonden dat we ons met de jaarwisseling wel een keer mochten verwennen. Dit bleek een favoriete camping voor de Zuid Afrikaners te zijn. Hij was druk, zeer luid en erg chaotisch. Iedereen reed met zijn auto met veel lawaai naar het toilet of douchegebouw en zodoende was het er nog drukker dan op de autobaan! Erger was nog dat iedereen stomdronken achter het stuur zat. Na een nachtje zijn we op oudejaarsdag alsnog  verhuisd naar een camping 3 kilometer verderop aan een riviertje. Dit was een oase van rust. Hier hebben we oud en nieuw gevierd met een heerlijke braai! Daarna is ieder weer zijn eigen weg gegaan; Jupp en Doro richting Kruger Park en wij richting Botswana. Het word een uitstapje naar Botswana en Namibië om over een maandje weer terug te komen in Zuid Afrika.

Deel 2.

Na het uitstapje naar Botswana en Namibië zijn we weer terug in Zuid Afrika en deze keer aan de westkust. De grens was weer in een half uurtje geregeld. Net buiten Springbok zijn we weer off road gegaan om naar Hondeklip Baai te rijden. Het was  weer een echt avontuur. Hoge passen met smalle wegen die regelmatig erg slecht waren. Over de laatste 80 km hebben we 4 uur gedaan. Hondeklipbaai is een dorpje aan zee aan de rand van de diamantvelden. Hier werkt iedereen of in  de diamantenindustrie of in de visserij. De Atlantische kust staat bekend om zijn mooie zonsondergangen. Hier hebben we dus ook volop van kunnen genieten. Verder is de zee er zeer ruw en spatten de golven wel 20 meter hoog uit elkaar op de rotsen.

Na een dagje rust weer verder en naar Lambert's Baai gereden. Het is een vissersstadje waar veel kreeft word gevangen. Vlak voor de kust ligt Bird Island waar Jan van Genten, pinguïns en zeeberen "wonen" en zich er voortplanten. De volgende stop was Paternoster. Dit zou een slaperig vissersdorpje zijn, maar alles wat wij hebben kunnen ontdekken was een grote toeristenindustrie voor de wat rijkeren in Zuid Afrika. Even buiten Paternoster was het Columbine National Reserve waar je  overal "vrij" mocht kamperen. Hier prachtig aan een droombaai gestaan met de bedoeling om hier enkele dagen te blijven. Helaas stak er een harde stormachtige wind op en kwam er regelmatig een zeemist op zetten. De temperatuur daalde dan snel van 30 naar 15 graden. Het zeewater is er overigens ook niet warmer dan 8 graden op dit moment. Dat komt door de koude golfstroom van de Zuidpool. Je kunt je voorstellen wat er gebeurd als je daar vanuit de warme zon een frisse duik neemt!

Via de westkust verder richting Kaapstad gereden. In Muizenberg een voorstad van Kaapstad op de camping gestaan. Muizenberg ligt ongeveer 27 km. van het centrum. Daar hebben we voor de vierde keer Jupp en Doro getroffen. In Kaapstad hebben we een city sight seeing  gemaakt in een open touringcar. De Tafelberg was wolkenvrij maar vanwege de harde wind was de kabelbaan buiten gebruik. Waait er in Kroatië de Bora, in Frankrijk de Mistral en in Zwitserland de Föhn; hier waait de Kaapdokter! Het is een harde zuidoosten wind welke Kaapstad smogvrij houd; vandaar de naam. 's Avonds heerlijk gegeten in Nelsons Eye waar de beste steaks van Afrika geserveerd worden. Veel in reisgidsen benoemd vonden we overdreven, maar deze keer klopte de tip! De Beef Filet van een pond smaakte voortreffelijk! De volgende dag zijn we met een veerboot naar Robbeneiland gegaan. Hier hebben we rondgewandeld en de gevangenissen bezocht. Verder kregen we uitleg van een ex-politiek gevangene hoe het leven was gedurende het apartheid regime. Het gaf ons een naar gevoel  hoe het mogelijk was (en is) dat zo weinig "blanken" zo veel "zwarten" op een beestachtige manier hebben kunnen onderdrukken. We beschaamden ons bijna dat we blank (en Nederlander) waren.

Geloof ons: Gelijke behandeling van zwarte mensen zal nog generaties duren. Dat hebben we inmiddels op heel veel plaatsen ervaren. "Slavernij"  vind nog steeds plaats!

We hebben Kaapstad ervaren als een zeer moderne schone stad. Hier heb je het gevoel niet meer in Afrika te zijn. Hier is alles te koop en  de stad lijkt wel alleen door blanke mensen te worden bewoont! Deze hebben het zeer goed en  rijden in de allerduurste auto's rond. Nergens hebben we zoveel  Maserati's , Ferrari's  en  Porches gezien. De middenklasse auto is hier een Mercedes in de 500 klasse, een Audi uit de  A6 serie of een van de duurste BMW's. In Kaapstad word geld gemaakt! Verder zie je dat daar waar welvaart is ook de gezondheidsfreaks toenemen. De twee a drie persoons konten ( die je als boekenplank kunt gebruiken) kom je hier niet meer tegen. Hier word het ideale figuurtje weer nagestreefd.

Via een prachtige kustweg zijn we naar het zuiden van het schiereiland; Kaap de goede Hoop gereden. Kaap de goede Hoop is de uiterst zuid westelijke punt van het vaste land van Afrika! Onderweg een stop gemaakt bij een van de drie broedkolonies van de Afrikaanse pinguïn. Via Kaapstad naar de wijnstreek (Stellenbosch) gereden. Onderweg reden we langs de bekendste Township van Kaapstad. (Khayelitsha) Iedereen leeft hier in informele onderkomens of kotten! Na de apartheid zou Khayelitsha het eerste Township in Kaapstad zijn welke voor verbetering in aanmerking kwam. Hiervan is nog weinig te merken. Een veelgehoord gezegde is: De rijken krijgen steeds meer geld, de armen krijgen Khayelitsha! De naam betekend "nieuw thuis" in de taal van de Xosa stam, maar voor de meer dan een miljoen inwoners zou het net zo goed vroeg opstaan kunnen betekenen. Dat geld voor degene die werk hebben gekregen in Kaapstad. Verder word hier ook geld gemaakt, maar dan op een heel andere manier!

In Stellenbosch het stadscentrum bezocht wat geheel in Nederlandse stijl is gebouwd. Via de wijnroutes weer naar de kust gereden en via een mooie kustweg met prachtige uitzichten in Onrus beland. Hier door een echtpaar uitgenodigd om samen met hen Hermanus te bezoeken dus zijn we een dagje langer in Onrus gebleven. In de Baai van Hermanus komen ieder jaar de walvissen hun jongen baren en de walvissen komen dan meerdere malen per dag de baai in zwemmen om hun jongen te zogen.Helaas baren ze pas vanaf juni dus voor ons geen walvis te zien. Wel kun je er gaan kooiduiken naar de witte haaien, maar daar was het water een beetje te koud voor! Op de camping was het erg druk. Een Camper en Caravanclub (De Golden Oldies) was er neergestreken en ze hadden iedere avond bij iemand anders een "meat and eat". Iedere middag en avond groot vuur in "de Braai" en ondertussen denken we te weten waarom het zo warm is in Afrika! Dat komt door de Braai's. Als we in Holland nu ook eens twee maal daags 365 dagen per jaar gaan BBQ-en dan word het misschien ook wat warmer en zijn we meteen bevrijd van het dilemma "Gaat de Elfstedentocht door of niet"?

Cape L'Algulhas, het meest zuidelijke puntje van het vasteland van Afrika was ook onze zuidelijkste bestemming. Vanaf daar  gaan we ( in Afrika) alleen nog maar in noordelijke richting.  Struisbaai had een prachtig wit strand met een azuurblauwe zee waarvan de temperatuur ook goed was! De zeehonden zwommen langs je op. Arniston (Waenhuiskrans) was een oud vissersdorp met nog vele authentieke vissershuisjes.

Op een andere mooie plek aan zee (Groot Jongensfontein) kregen we het verdrietige bericht dat de broer van Chantel was overleden aan de complicaties van een beenmergtransplantatie. Je bent op zo'n moment heel ver van huis. Na veel dubben besloten om niet terug te vliegen naar Nederland maar onze reis voort te zetten en Raymond in gedachten te herdenken.

We zijn de Gardenroute  gaan rijden. Deze heet zo omdat de streek groener is dan aan de rest van de zuidkust. Er zijn veel grote rivieren en veel bergen met steile bergpassen. In Buffelsbaai  kregen we 's nachts te maken met een echte zomerstorm. Het water kwam tot aan de camper en de golven maakten erg veel schuim wat 's morgens een meter hoog  tegen onze camper aan lag. Alles zat onder de blub en een plakkerig schuimlaag.  We moesten eerst de camper ontdoen van alle zout, blubber en opgedroogd schuim alvorens we konden vertrekken. Dat was een hele klus.

We zijn hier aan de kust in Zuid Afrika waarschijnlijk de meest gefotografeerde camper. We worden ook veelvuldig aangesproken waar we vandaan komen en hoe de reis is verlopen. Het zal ook wel komen omdat we uit Nederland komen en omdat ze ons dus goed kunnen verstaan. Je kunt het Zuid Afrikaans een beetje met het Vlaams vergelijken. Steeds weer moeten we het verhaal vertellen dat het een zelfbouw camper is en door welke landen we zijn gereisd.

Alle campings zijn bevolkt door gepensioneerden die hier voor € 100,- per maand een grote staanplaats hebben inclusief 16 ampère stroomaansluiting en closetpapier! De meesten hebben airco's koelkasten en vriezers bij zich en sommigen zelfs de wasmachine!  Als je al wat jongeren op de camping tegenkomt dan hebben ze Opa of Oma bij zich als hoofdsponsor! In het toiletgebouw staan ze bij het urinoir allemaal te druppelen en aan de wastafel staan ze allemaal hun gebit schoon te spoelen! Word de prostaatclub ook onze toekomst? Wij als buitenlanders moeten op bijna iedere camping € 20,- per dag betalen. Gelukkig geloven ze nog niet dat we gepensioneerd zijn! Het zou overigens wel een hoop geld schelen. Vrij kamperen is hier erg moeilijk. Overal staan verbodsborden en als ze er niet staan ben je in de buurt van een of andere Township. We zullen het gevaar maar niet opzoeken.

We hebben de kust gevolgd tot in Jeffrey's Bay  en zijn samen met Hein en Bernadette van Twiga Cars  weer landinwaarts gegaan. Hein bouwt samen met Pier 4 x 4 campers en Pier waren we al in Mendig (DLD) op een Overland treffen tegen gekomen. Geeft maar weer eens aan hoe klein de wereld is! In Addo Elefantspark een dagje rondgereden. Dit park staat bekend om zijn vele olifanten. Helaas hebben wij er maar een paar gezien. Door het hete droge binnenland via Graaf-Reinet en Prieska naar Uppington gereden. Hier hebben we een nieuwe gelaccu kunnen kopen, want al langere tijd was een van de 2 huishoudaccu's kapot. Op een bezoek na aan het Kgalagadi Park gaan we na 5 weken weer richting Namibië.
We vonden Zuid Afrika mooi, afwisselend en erg westers. Het avontuur hebben we wel gemist. Je kunt het vergelijken met een vakantie aan de Franse Riviera.