Wie zijn wij > Reisverslagen > 2011 - 2012 > Zambia

Zambia

De grenspassage was in een uurtje geregeld na het betalen van $ 200 voor het visum, carbontax en roadtax. Waarom er naast de carbontax ook nog roadtax betaald moest worden kon niemand ons vertellen. De carbontax moest betaald worden in Zambia Kwacha en de rest in Dollars. Dan moet er dus weer eerst gewisseld worden en dat kun je natuurlijk alleen maar tegen een slechte koers. Ook vertoefden er de nodige zwartwisselaars die alleen maar moeilijk deden en dus uit waren om de boel te betoepen!† In Chipata de grensstad zagen we Jupp en Doro lopen. Het was een verrassing en een hartelijk weerzien. Eerst flink inkopen gedaan bij de Spar waar gelukkig weer alles te koop was. De laatste week hadden we alleen maar kool en uien gegeten en de darmen functioneerden ondertussen als een expansievat en het overdrukventiel draaide overuren! Na 3 dagen bijkletsen op camping† Mama Rula's zijn wij naar South Luangwa National Park vertrokken en Jupp en Doro gingen verder richting Mozambique.

De tweede middag op de camping begon het ineens te stormen en ontzettend te weerlichten en te onweren. Het bleef echter droog en de bui ging dus langs ons op. Het koelde lekker af van 40 graden naar 28 graden. Je raakt echter zo snel gewend aan de warmte dat je het bij 28 graden al koud krijgt en† al een trui aan gaat trekken.
De weg naar het National Park was wisselend van redelijk tot zeer slecht. Onderweg was duidelijk dat het er 2 dagen eerder flink geregend had. We moesten enkele malen door een complete rivier heen. Na 5 uur hadden we de 125 km afgelegd. Onderweg zagen we de welvaart in de dorpen afnemen. Op het laatst stonden er alleen nog maar een paar hutten van riet. De mensen hebben het hier niet breed, het is echt overleven.

Vlak voor de camping kwamen we olifanten tegen, welke regelmatig† de rivier oversteken. De camping, Crocodile Rivercampsite, lag prachtig aan de Luangwa rivier. We zagen olifanten de rivier inlopen om te drinken en zich af te koelen om zich daarna met zand te bestuiven. Dit doen ze tegen de warmte want het was daar maar liefst 40 graden in de schaduw. Verder dreven de nijlpaarden en krokodillen† voor onze neus in het water. De diversiteit† aan vogels die we zagen was erg groot. Ook liepen er† bavianen en meerkatapen rond de camper. De meerkataap heeft† een azuurblauw scrotum oftewel blauwe ballen!

We hebben de volgende dag in de vroege ochtend† een gamedrive gedaan en in de late middag een night gamedrive.†'s Morgens zagen we 2 leeuwinnen die lagen te luieren en verder nijlvaranen, nijlpaarden, puku's, impala's, waterbokken, wrattenzwijnen, giraffen, olifanten en bavianen.† Tijdens de nightdrive hebben we een luipaard , hyena, 2 leeuwinnen met welpen, civetkatten en nijlpaarden gezien. De night gamedrive was heel bijzonder. De dieren werden gezocht met een heel sterke lamp en als men ze gevonden had kon je ze goed zien in het licht van de lamp en zelfs nog vanaf een 100 m een redelijke foto maken. Het luipaard ontbrak nog aan ons lijstje van de Big Five wat nu dus compleet is.

Na de safari's weer terug naar Chipata alwaar we weer inkopen zijn gaan doen. In de stad weer lastig gevallen door opdringerige jonge lui die je het inkopen onmogelijk maken. Uiteindelijk maar weer in de camper gesprongen en inkopen gedaan in een bewaakt winkelcentrum! De route van het park naar Chipata was extra zwaar door regenval. Het off-road rijden was weer eens ouderwets genieten en langzaam krijg je weer vertrouwen in "de King"

Over de Great East Road richting Lusaka vertrokken. Deze Highway was niet echt druk wat betreft verkeer. Toch zagen we overal wrakstukken liggen van ernstige ongelukken. Onderweg aan de Luangwarivier overnacht. De rivier is de grens tussen Zambia en Mozambique. Regelmatig waren er politiecontrolepunten† maar we mochten altijd doorrijden. Eenmaal moesten we stoppen voor een tsee tsee vlieg controle. De man kwam in de cabine met een vangnetje en veegde een keer door de cabine. Er zat geen vlieg in het netje en toen wilde hij achterin kijken. Chantel aangegeven dat ze iedere avond met insecticide spoot en toen hoefde hij niet meer te controleren. Het was een belachelijke vertoning en volgens ons vond de vliegenvanger dat zelf ook wel een beetje!

Onderweg weer een en al armoede. De mensen proberen† nog wat te verdienen met de verkoop van houtskool en wat groenten en fruit. Ongeveer 40 km voor Lusaka veranderde de wereld. Het begon met elektriciteitscentrales† gevolgd door allerlei† fabrieken, slachterijen† en moderne hotels. Lusaka is een moderne stad waar werkelijk alles te koop is. De winkelcentra's† zijn te vergelijken met de grote Carrefours in Frankrijk! Wel hangt overal† een goed† prijskaartje aan, behalve aan vlees! We hebben dan ook weer de nodige steaks ingekocht. Ook weer op pad geweest voor een reserveband maar wederom niet geslaagd. De juiste maat hadden ze wel, maar met maar 12 lagen en een maximaal draagvermogen van 2900 kg. Dat is dus wat te weinig en bovendien was de prijs ook niet naar ons budget! Men vroeg voor deze band maar liefst 1980$ en dat ook nog met 28 % korting!

We hebben in Lusaka eerst op Pioneercamp overnacht en later op Eurekacamp. Op de campings staan overal grote BBQ's en hout en houtskool word gratis aangeleverd. Ook kun je er vlees kopen voor op de BBQ. In de restaurants kun je ook goed eten en je krijgt er een steak van minimaal 500 gram. Hier weten ze dus echt dat een steak onder de 500 gram een schijfje carpacio is! We zijn nu echt aangekomen in de landen van de "Braai". Van Lusaka richting Livingstone† alleen maar grote farms aan beide kanten van de weg. Een paar keer op een farm overnacht en kennis gemaakt met het grote boerenleven in Zambia. Een gemiddelde farm heeft ongeveer 1000 hectare grond; rond de 1000 koeien en een 1500 varkens. Daarnaast lopen er ook nog de nodige paarden en geiten rond. Verder word er ook nog maÔs gekweekt en dit meestal voor het zaad.

Livingstone is een grote toeristenfabriek† met als doel zoveel mogelijk dollars te incasseren van de toerist. Je kunt hier allerlei activiteiten ondernemen; bungjee jumpen, wildwaterraften, kanoŽn, riviercruises, game drives en nog veel meer. Ook kun je met een microlight of een helikopter over de watervallen vliegen: 15 minuten 140 $, een half uur 280$. De prijzen zijn er duurder dan in Europa wat op zich niet zo erg is. Het probleem wat wij er mee hebben is dat de meeste medewerkers niet meer verdienen dan 2 $ per dag.
We hebben aan de Zambezi rivier op camping Waterfront gestaan. Hier kon je 's avonds op het terras† de zon zien ondergaan boven de rivier. Je zag er nijlpaarden en krokodillen die ook een bezoek aan het terras brachten. De tweede dag† werden we overvallen door een onweersbui met veel regen tijdens de zonsondergang.

Op weg naar de watervallen īs morgens om 6 uur werd ons de weg versperd door een kudde van rond de 20 volwassen olifanten die op en langs de weg stonden en liepen te grazen. Deze olifantenkudde heeft zich de hele dag opgehouden in het bos rond† de camping en andere resorts en werden steeds nerveuzer omdat ze nergens verder mochten. Ze wilden de parken op om van de mooie en lekkere vegetatie te gaan genieten. De poorten voorzien van 220 volt werden echter telkens voor hun neus gesloten. Enkele olifanten waren het daar niet mee eens en lieten dit duidelijk merken. De mensen hier waren erg op hun hoede als de olifanten uit het bos kwamen en waarschuwden ons om te wachten toen we terugkwamen op de motor.

De watervallen aan de Zambiaanse kant waren bijna geheel `opgedroogd`. Dit gebeurd ieder jaar aan het einde van het droge seizoen. Als binnenkort de regens komen gaan de watervallen weer lopen. We hadden nu wel goed zicht op de kloof en de structuur van de rotsen waar het water vanaf komt vallen. Ook kon je nu door en over de rivierbedding wandelen waar normaal het water naar beneden dendert
Aan de bar op de camping enkele malen gezellig geborreld met Frank en George (2radkamele.de) die we onderweg al enkele malen getroffen hadden. Zij zijn per motor onderweg. Veel verhalen uitgewisseld en veel gelachen. Het bleken ook nog vrienden te zijn van Ralf en Eva die we in Pakistan getroffen hadden.

We hebben Zambia als een mooi en gastvrij land ervaren en vinden het jammer dat we niet meer hebben kunnen bekijken. We konden niet langer blijven omdat we voor het Krugerpark hebben moeten reserveren. De zuid Afrikanen hebben vakantie van 15 december tot 15 januari en zijn dan allemaal onderweg. Het boeken was nu al moeilijk genoeg want enkele campings zaten al vol geboekt. We gaan nu van 12 t/m 18 december het Krugerpark bezoeken. Een alternatief was na 15 januari, maar dat was weer te laat. We gaan dus een paar weken gas geven.