Wie zijn wij > Reisverslagen > 2005 - 2006 > Nepal, Kathmandu

Nepal, Kathmandu

Na 9 dagen uitrusten in Pokhara zijn we naar Kathmandu vertrokken. De weg naar Kathmandu was erg spectaculair. We moesten over een brug waar je precies met de wielen over twee rijplaten moest rijden. We reden langs de  Seitirivier tot we aankwamen bij de pas die we over moesten om in kathmandu te komen. De pas was 2400 meter hoog en er liep een weg die net breed genoeg was voor twee auto's. Van een vangrail hebben ze hier nog nooit gehoord. Bijna boven stonden we in een file. Dit bleek later voor een roadblock van het leger. Kathmandu zelf ligt in een soort kom tussen de bergen op 1337 meter hoogte.

De bedoeling was om een paar dagen op een camping te gaan staan vlakbij de apentempel. Helaas konden we deze niet vinden en de mensen aan wie we de weg vroegen wisten niet waar we het over hadden. Uiteindelijk na 2 uur zoeken en vragen hebben we een taxi voor ons op laten rijden naar het Summit Hotel in Patan. Germaine en Wim zouden hier verblijven. Door hele smalle straatjes kwamen we bij het Summit Hotel uit. Na veel heen en weer bellen mochten we op een ommuurd terrein parkeren. Van hieruit werden de Himalaja expedities voorbereid. Vele sherpa's liepen er de hele dag rond wachtend op een nieuwe opdracht. De tijd werd gedood met kaarten.

In Kathmandu hebben we het visum van Pakistan gehaald. We moesten een "letter of recommandation" hebben van het Nederlandse consulaat. De volgende dag terug en de boel ingeleverd. De dag daarna konden we het ophalen. We hebben vanaf nu  6 maanden de tijd om in te reizen en we mogen 2 maanden in Pakistan verblijven. We zijn erg blij dat we niet naar Dehli hoeven. Dit is ons door andere reizigers  ten sterkste afgeraden met  zo'n grote camper.  Ton onze anti-stadsman is hier erg mee in zijn nopjes.

Germaine en Wim zijn 15 november gearriveerd. Zij reizen twee weken met ons mee. Met zijn vieren Kathmandu en omgeving verkend. De Durban Square's van Kathmandu, Patan en Baktapur bezocht. De Durban Square's zijn grote centraal gelegen pleinen in de steden welke vol  staan met tempels uit alle tijden. Daarna ook de apentempel Swayambhunath bezocht. Deze is te bereiken via een lange trap. Deze tempel wordt bevolkt door een kolonie apen. De apen zijn erg gefixeerd op de offerandes die mensen mee brengen. Zodra ze zien dat er verse bloemen of rijst ligt pakken de apen het weg en gaan het heerlijk zitten opeten.

Pashupatinath is een Hindoetempel en de plek in Kathmandu om je te laten cremeren als Hindoe. Na de crematie wordt de as in de  Bagmatirivier gegooid. Deze mond uit in de Ganges. Dit is de heilige rivier voor de Hindoes. Wij mochten de tempel niet bezoeken maar konden buiten een Hindoe crematie met al zijn rituelen volgen. Dit was erg indrukwekkend. Ook na de dood is het verschil tussen arm en rijk nog zichtbaar. Ben je arm dan wordt je op een slechte kwaliteit hout gecremeerd en kan het zijn dat je nog niet helemaal tot as verbrand in de rivier wordt geveegd. Ben je rijk dan is de kwaliteit van het hout prima en wordt je geheel tot as gecremeerd.

Bonath is de het grootste boeddhistische klooster van Nepal. Rond de Stoepa is een hele wijk waar de kloosters zich bevinden. Hier hebben we ook veel monniken gezien. Het was er erg levendig met veel souvenirwinkels en heel veel mensen. Velen kwamen uit Tibet.

De laatste dag van ons verblijf in Kathmandu hebben we met een jeep een dagtocht naar Nagargoth gemaakt. Bij goed weer heb je hier een 360° uitzicht over de Himalaja.

In Kathmandu kwamen we ook Jupp, Doro, Heather en Brad weer tegen. Jupp en Doro stonden op de camping aan de voet van de apentempel. Met zijn allen zijn we gaan eten in het Himalaja Inn. Dit is een erg  chic hotel waar we  van een Vietnamees buffet hebben genoten.

Na 1 weekje Kathmandu zijn we naar het Royal National Chitwan park in Zuid Nepal gegaan. We moesten weer via de pas Kathmandu verlaten. We hadden boven op de pas een spectaculair uitzicht  over het dal. Het laatste stuk naar Sauraha in het park was erg smal en onverhard. De bevolking in een plaatselijk dorpje had de weg afgesloten met een slagboom.  We werden verzocht om  roadtax te betalen. Zo probeerden ook zij een graantje mee te pikken van het toerisme. Sauraha ligt aan de Raptirivier en bij het Royal Park Hotel mochten we de camper in de tuin parkeren. Aan de rivier kon je op het terras genieten van de zonsondergang.

We hebben in het park van alles ondernomen. De eerste dag hebben we een kanotocht in de ochtendmist gemaakt en het olifanten fokcentrum bezocht.  Hier word geprobeerd om het olifantenbestand te vergroten d.m.v fokprogramma's. Het was erg interessant en leuk. De kleine olifantjes liepen los over het terrein en waren erg ondeugend. Ze kwamen tegen je aanduwen of  je inspecteren met hun slurfjes.  De volgende dag een jeepsafari gemaakt door het duizend meren gebied. Veel wild gezien; o.a. krokodillen, herten, everzwijnen, een beer, zwarte ooievaars, slangen, een visarend, pauwen, papegaaien en neushoorns. Als laatste hebben we nog een olifantensafari gemaakt.  Dit was een echt hoogtepunt. We zaten met zijn vieren in een mandje op de rug van een reusachtige olifant. Het logge beest baande zich een weg door het hoge olifantengras op zoek naar neushoorns. Uiteindelijk hebben we een paar keer oog in oog gestaan met de neushoorns.

In zijn totaliteit zijn we bijna 4 weken in Nepal geweest. Het was een groot feest: de rust, de redelijk goede wegen, de vriendelijke mensen, het bier, het lekkere eten, het bezoek uit Nederland en natuurlijk de bergen.
NEPAL staat volgens de Nepalezen voor Never Ending Peace And Love.Of dit klopt met wat we horen over de politieke situatie weten we niet. 3 December loopt er een bestand af tussen de koning en de maoïsten, we zijn dan Nepal al uit. Iedereen vraagt zich af wat er dan zal gaan gebeuren.Door gesprekken met hulpverleners en de Nederlandse consul (Kari) hebben we veel info gekregen omtrent cultuur, geschiedenis en de situatie op dit moment van Nepal.

Jupp en Doro de mensen uit Kevelaar die ook met de camper onderweg zijn hebben we nog 2 keer ontmoet.
Misschien gaan we in India een stuk samen met hen rijden.

Allemaal bedankt voor de verjaardags-mailtjes. We hebben de verjaardag van Ton gevierd met appelgebak en uiteraard een biertje. De camper was versierd door Germaine en Wim met slingers en ballonnen. Van het hotel kreeg Ton een echte verjaardagstaart.

We zijn nu helemaal uitgerust en weer klaar voor de reis naar India.