Wie zijn wij > Reisverslagen > 2000 > Turkije terugreis

Turkije terugreis

De grensperikelen waren weer een hele klus. Van kantoor naar kantoor en regelmatig wenste de ambtenaar wat steekpenningen om de zaak te bespoedigen. Kreeg hij die niet dan duurde het gewoon langer voor hij een stempel wilde zetten in het paspoort of op het carnet de passage. De bagage controle was erg streng. We zagen dat uit verschillende autoís de jerrycans met diesel en benzine in beslag werden genomen. Gelukkig hebben ze ons smokkelwaar niet ontdekt, maar het heeft ons wel de nodige zweetdruppels gekost.

In Dogubayazit werden we bekogeld met stenen door een stel jongens. Ton en Frans hebben nog geprobeerd om de daders in de kraag te grijpen maar ze waren beduidend sneller als onze ďgespierde atletenĒ. We hebben er weer een flinke deuk bij in de camper. Op de camping net onder de Isak Pasja hebben we overnacht. 's Avonds in het restaurant ons te goed gedaan aan heerlijk Turks eten met een biertje en wijntje. Het geheel werd opgeluisterd door een plaatselijk bandje met buikdanseres.

Nadat we in Erzerum waren geweest hebben we voor een weekje afscheid genomen van onze medereizigers.

Frans, RiŽtte en Meis wilden naar CapadociŽ; wij wilden naar de kust om Mieke en Ellen te bezoeken die daar op vakantie waren.Via Mersin en Anamur naar Alanya gereden over de kustweg. Deze is erg mooi en bergachtig.

In Alanya liepen we Mieke en Ellen letterlijk tegen het lijf. We hebben 2 leuke dagen samen doorgebracht, voor wij weer verder gingen. In Alanya op de camping kwamen we 2 Nederlandse reizigers tegen; Ina en Frits die ook met Frans, RiŽtte en Meis in CappadociŽ op de camping hadden gestaan. In Manavgat aan het strand een plekje gevonden met een gezellige strandtent erbij. Frans, RiŽtte en Meis hebben zich hier weer aangesloten bij ons. De kust verder gevolgd met zijn allen.

In Cavaskoy een aantal dagen aan een prachtige baai gestaan en genoten van de zon, zee en het strand. In Demre† het graf van sinterklaas bezocht en de lycische† stad bekeken. In de buurt van Fetheye naar de kloof van Tasjkent geweest. Hier kun je de kloof† inlopen door de rivier die er door heen loopt. Vooral Floor vond dit erg leuk.

Dalyan is een leuk klein dorp met uitzicht op een groot aantal lycisch graven in de rotsen. Ons op de camping geÔnstalleerd, 's avonds de BBQ aan en meteen een hoop aanloop van mede campinggasten.2 Nederlandse motorrijders; Peter en Henri en een Belgisch dame, Simone genaamd. Ze uitgenodigd om mee te eten en een erg leuke avond gehad met zijn allen. De volgende dag met zijn allen een boot gehuurd en naar het modderbad en het schildpaddenstrand geweest. Na 3 dagen feesten en bbq-en met zijn allen weer vertrokken naar de volgende bestemming.

Simone is met ons meegereisd en kon bij Frans en RiŽtte slapen in het bedje van Meis. In Bosborun een aantal dagen aan zee gestaan. Frans, RiŽtte, Meis en Simone zijn na 2 dagen richting Pamukale gegaan.
Wij rustig verder langs de kust gereden. In Foca hebben we elkaar weer getroffen en is Simone† weer haar eigen weg gegaan.

Een paar heerlijke stranddagen in Ayvaick doorgebracht. Hier hebben we een kebabgrill gekocht, zodat we thuis nu ook heerlijke kebabjes kunnen maken. In Canakale met de veerboot de Dardanellen overgestoken. Het weer is onder tussen omgeslagen en het is fris en met een harde wind.

Via een prachtige route richting Bulgarije vertrokken waar we aan het eind van de middag aankwamen.

Met de oversteek van de Dardanellen zijn we weer in Europa aangekomen. Na dit rondje Middellandse zee moeten we concluderen dat† het leven met de I.B.M. tijd ons goed bevalt.

I.B.M. tijd staat voor:Insha allah, Bokra, Ma alesh..
Insha allah: (als God het wil) geeft aan dat het misschien zal gebeuren en misschien ook niet.

Bokra betekend morgen of over twee weken of misschien nooit.
Ma alesh betekend: het geeft niet, het was niet zo belangrijk.
Helaas komt daar nu ook een eind aan en begint het leven weer waarin we continu op de klok moeten kijken. Dat zal dus wel weer even wennen zijn!