Wie zijn wij > Reisverslagen > 2000 > Egypte

Egypte

De volgende morgen vol goede moed begonnen aan de grensprocedure. De Libische kant was een keer gedaan, de Egyptisch kant duurde wat langer. We werden van het ene kantoor naar het andere gestuurd.10 uur later en fl. 1000,-lichter waren we eindelijk in Egypte. We rijden nu met Egyptisch kentekenplaten rond. Meteen in het eerste dorp na de grens overnacht. We waren moe van de hele dag hangen en wachten op de volgende stempel.

Langs de kust naar El Allemein gereden. Hier hebben we een oorlogsmuseum en diverse oorlogskerkhoven bezocht.

Er is hier flink gevochten tijdens de tweede wereldoorlog tussen de Duitsers en de Geallieerden.

In AlexandriŽ een mooi plekje gevonden bij het FortQuait Bay aan zee. Ton kreeg steeds meer last van zijn liesbreuk en is veel bij de camper gebleven wat onze Floor natuurlijk helemaal niet erg vond.

De weg naar CaÔro waseen prachtige 4 baans autosnelweg. De binnenwegen mochten we niet nemen van de politie.De reis verliep voorspoedig tot we in CaÔro aan kwamen. De campingwas niet gemakkelijk te vinden in deze miljoenenstad. Vragen en vragen maar niemand had er ooit van gehoord. Uiteindelijk iemand gevonden die zei dat hij de camping wist en ons wel even daar heen zou brengen. Hij reed met ons mee maar de weg naar de camping wist hij ook niet. Na 2 uur rond rijden toch de camping gevonden en ons hier geÔnstalleerd voor een paar dagen.

De volgende dag zijn we met de bus naar het Egyptisch museum gegaan. Ton bleef thuis omdat hij niet meer dan 10 meter kon lopen zonder pijn. Het museum was zeer indrukwekkend.

Vroeg in de middag belde Ton; hij had met de reisverzekering en de huisarts telefonisch contact gehad. De reisverzekering wil dat hij naar het ziekenhuis gaat om een diagnose te laten stellen voor toestemming te krijgen om naar Nederland terug te vliegen. Met de taxi naar een privť-kliniek het Anglo-Amaricanhospital. Hier wilde de doktoren meteen opereren, dit heeft Ton geweigerd en aangegeven dat hij in Nederland geopereerd wilde worden. Hij werd naar een privť-vleugel gebracht en aan een infuus met spierverslappers gelegd en een ijszak op zijn lies om de darmen weer in de buikholte terug te krijgen. Toen dit zover was werd hij volledig ingetapet. Hij kreeg toestemming om naar Nederland te vliegen en we zijn weer terug gegaan naar de camping.

De volgende dag was er een van inpakken. Ook een kennel voor Floor gekocht die ook mee terug gaat.29 januari zijn we door Frans, RiŽtte en Meis naar het vliegveld gebracht. We zijn eerste klas terug gevlogen en op alle vliegvelden stonden rolstoelen klaar voor Ton. Op Schiphol stond een taxi klaar die ons naar Ottersum bracht.

Ton werd binnen een week geopereerd en we konden na 2 weken weer terug naar CaÔro. Het was leuk om even bij te kletsen met iedereen in Nederland. Aan de andere kant waren we liever in Egypte gebleven. We weten nu echter wel dat je snel genoeg terug bent in Nederland wanneer er problemen zijn! Marcel en Jeannette hebben ons 15 februari naar Schiphol gebracht. Hier kwamen we maar net op tijd aan omdat Ouderijn was afgezet i.v.m. een bommelding en er overal files stonden. We vroegen ons af of we nog wel in Holland waren!

Midden in de nacht zijn we in CaÔro opgehaald door Frans, RiŽtte en Meis.We konden in CaÔro op het vliegveld nog Tax-free inkopen en daar hebben we ook nog even snel gebruik van gemaakt. De volgende dag op de camping weer alles in orde gemaakt om verder te kunnen reizen. De camper heeft gedurende ons verblijf in Nederland op de camping in CaÔro gestaan.

De piramides van Gizeh bezocht. Je voelt je erg klein en nietig als je met je camper voor de piramide staat.

Ook de sfinxen waren immens groot. Toen we CaÔro verlieten om richting het Suezkanaal te gaan werden we aangehouden en we mochten alleen verder onder politiebegeleiding.

Aan het Suezkanaal een mooi plekje gevonden om te overnachten. Helaas bleek dit een militair terrein te zijn en moesten we weer vertrekken. Op de veerpont terug over het kanaal en uiteindelijk moesten we bij een politiekazerne gaan staan. De volgende ochtend stond de politie al weer klaar en zijn we richting Suez vertrokken.

Halverwege mochten we alleen verder reizen.

In Suez op een grote markt rondgekeken. Alles is er de koop, levensmiddelen, allerlei huishoudelijke artikelen en levende dieren. Je kijkt er je ogen uit! Via de tunnel onder het Suezkanaal door naar de SinaÔ.

De SinaÔwoestijn is een groot gebergte, schitterend. We hebben midden in dewoestijn het orthodoxe Catharinaklooster bezocht. Hier zou Moses van God de stenen tafels hebben ontvangen.

De laatste stop in Egypte wasNuweiba aan de golf van Akaba. Hier hebben we een aantal dagen genoten van de zon, de zee en het strand en hebben de veerboot naar JordaniŽ genomen.