Campers

Dancing Queen

MB 609

In 1999 hebben we van de gemeente Amsterdam een MB 609 gekocht. Deze auto was voorzien van apparatuur om defecte rioleringen op te sporen. De auto was weinig ingezet en had nog maar 35.000 km gereden. Wij hebben de wagen omgebouwd tot camper en er inmiddels 145.000 km zonder problemen mee gereden. De enigste nadelen die we op onze reizen door Noord Afrika en Azie hebben ervaren waren de kleine banden en de lage bodemvrijheid. 

 

Dancing King


MB 1017 AF.

Na onze ervaringen met "Dancing Queen" en alle toekomstige reisplannen hebben we besloten om een Mercedes- Benz 1017 4x4 te kopen. Deze hebben we direct de naam "Dancing King" gegeven. We hebben gekozen voor een dubbele cabine omdat je hierin toch vele uurtjes doorbrengt en je hebt tevens de mogelijkheid om meerdere passagiers mee te nemen. Tevens kan dit gedeelte als logeerkamer gebruikt worden wanneer familie/vrienden ons komen opzoeken tijdens de reis.

De MB 1017 AF (Mercedes- Benz 10 ton 170 pk Allrad Feuerwehr) is een truck die vanaf 1976 in opdracht van het Duitse leger gebouwd is. Vanaf 1977 zijn er maar liefst 22.000 van gebouwd. Ook vandaag worden ze nog steeds ingezet. Deze uitvoering heeft zijn diensten bewezen en is een snel en betrouwbaar voertuig.

De door ons gekochte truck is ingezet bij de Duitse grenspolitie en is van het bouwjaar 1985. De truck heeft nog maar 65.000 km gelopen en is technisch 100%. Verders is de truck voorzien van een 10-tons lier welke zowel aan de voor- als achterzijde gebruikt kan worden.

Technische beschrijving:

De truck heeft een kantelcabine waarin 12 personen plaats hebben. Onder de achterbanken is veel bergplaats. De assen zijn met lange bladveren en teleskoopschokdempers evenals stabilisatiestangen aan de chassis verbonden. De draaglast van de vooras bedraagt 4.8 ton en van de achteras 7.5 ton.

De watergekoelde 6-cilinder Rheindieselmotor ( OM 352 A ) van Mercedes-Benz met turbo drijft over een droge koppeling, een gesynchroniseerde 5-versnellingsbak en een tweetraps tandwielverdeling de assen aan.

De motor is onder de kantelcabine ingebouwd en heeft een vermogen van 172 PK. Met een hydraulikpomp kun je de cabine tot 65 graden naar voren kantelen waardoor het mogelijk is om goed bij de motor te komen voor werkzaamheden e.d.

Lengte:             7,22 M.

Breedte:           2,50 M.

Hoogte:            3,42 M.

Bodemvrijheid: 0,41 M.

Banden: origineel 10 R 22,5 achter dubbellucht.

Leeg gewicht:  6,8 ton.

Totaal gewicht: 12,2 ton.

topsnelheid: 87 km/u.

Bij de ombouw tot camper worden de originele banden en velgen vervangen door banden met de maat 14.00 R 20. Dubbellucht achter word enkellucht. De topsnelheid zal toenemen tot +/- 110 km/u.